Blog

Domů Blog Jaké změny přinesla Flexinovela zákoníku práce?

4.6.2025

Jaké změny přinesla Flexinovela zákoníku práce?

V tomto článku se zaměříme na přehled nejdůležitějších změn v zákoníku práce, které jsou účinné od 1. června 2025.

  1. Výpovědní doba začne běžet dnem doručení

Nově se výpovědní doba spustí již dnem doručení výpovědi druhé straně. Díky této změně mohou zaměstnavatelé dříve obsadit uvolněnou pozici a zaměstnanci rychleji nastoupit na nové pracovní místo.

  1. Jednoměsíční výpovědní doba při porušení kázně nebo nesplnění požadavků

Výpovědní doba se zkracuje na jeden měsíc, pokud zaměstnanec poruší pracovní kázeň nebo nesplní zákonné předpoklady či požadavky zaměstnavatele pro výkon práce.

  1. Delší zkušební doba

Maximální délka zkušební doby se prodlužuje:

Pro řadové zaměstnance až na 4 měsíce

Pro vedoucí zaměstnance až na 8 měsíců

Prodloužení zkušební doby bude taktéž možné na základě vzájemné dohody.

  1. Práce na dohodu během rodičovské

Zaměstnanci na rodičovské dovolené mohou nově vykonávat stejnou práci u svého zaměstnavatele na základě dohody o pracovní činnosti nebo dohody o provedení práce. 

  1. Garance návratu po rodičovské na původní pozici

Zaměstnanci, kteří se vrátí z rodičovské dovolené před dosažením dvou let věku dítěte, budou mít garantovaný návrat na původní pracovní pozici a stejné pracoviště. To posiluje práva oproti předchozí úpravě, kdy garance platila jen po mateřské dovolené. 

  1. Náhrada při ukončení pracovního poměru ze zdravotních důvodů

Zaměstnanci, kteří ukončí pracovní poměr kvůli dlouhodobé zdravotní nezpůsobilosti (kvůli pracovnímu úrazu či nemoci z povolání), nově obdrží zvláštní náhradu. Ta bude hrazena ze zákonného pojištění zaměstnavatele a odpovídat 12násobku průměrného měsíčního výdělku. 

  1. Práce pro mladistvé od 14 let během prázdnin

Mladiství od 14 let mohou nově vykonávat lehké práce (první kategorie) jen během letních prázdnin, a to i v případě, že dosud neukončili povinnou školní docházku, se souhlasem zákonného zástupce. 

  1. Zákaz doložek mlčenlivosti o výši mzdy

Sjednávání doložek mlčenlivosti je zakázáno a v případě, že byly sjednány, budou nevymahatelné a bude za ně hrozit pokuta až do výše 400 000 Kč.  

  1. Lhůta pro „sankci“ za porušení povinností se prodlužuje

Za jakékoliv porušení pracovních povinností bude moci zaměstnavatel zaměstnance sankcionovat ve lhůtě 3 měsíců od chvíle, kdy se o něm dozvěděl (např. i prostřednictvím nadřízeného daného zaměstnance), nejpozději však do 15 měsíců od chvíle, kdy k porušení došlo. 

  1. Kratší odpočinek při krizových zásazích

V mimořádných situacích, které vyžadují okamžitý zásah (například obnova dodávky elektřiny), bude možné zkrátit minimální denní odpočinek na šest hodin. Tento zkrácený odpočinek musí být zaměstnanci nahrazen následující den.

Odebírejte novinky!

Chcete být informováni o nových nabídkách práce? Můžete si nastavit konkrétní profese a okresy, o které máte zájem.