V tomto článku se zaměříme na přehled nejdůležitějších změn v zákoníku práce, které jsou účinné od 1. června 2025.
Nově se výpovědní doba spustí již dnem doručení výpovědi druhé straně. Díky této změně mohou zaměstnavatelé dříve obsadit uvolněnou pozici a zaměstnanci rychleji nastoupit na nové pracovní místo.
Výpovědní doba se zkracuje na jeden měsíc, pokud zaměstnanec poruší pracovní kázeň nebo nesplní zákonné předpoklady či požadavky zaměstnavatele pro výkon práce.
Maximální délka zkušební doby se prodlužuje:
Pro řadové zaměstnance až na 4 měsíce
Pro vedoucí zaměstnance až na 8 měsíců
Prodloužení zkušební doby bude taktéž možné na základě vzájemné dohody.
Zaměstnanci na rodičovské dovolené mohou nově vykonávat stejnou práci u svého zaměstnavatele na základě dohody o pracovní činnosti nebo dohody o provedení práce.
Zaměstnanci, kteří se vrátí z rodičovské dovolené před dosažením dvou let věku dítěte, budou mít garantovaný návrat na původní pracovní pozici a stejné pracoviště. To posiluje práva oproti předchozí úpravě, kdy garance platila jen po mateřské dovolené.
Zaměstnanci, kteří ukončí pracovní poměr kvůli dlouhodobé zdravotní nezpůsobilosti (kvůli pracovnímu úrazu či nemoci z povolání), nově obdrží zvláštní náhradu. Ta bude hrazena ze zákonného pojištění zaměstnavatele a odpovídat 12násobku průměrného měsíčního výdělku.
Mladiství od 14 let mohou nově vykonávat lehké práce (první kategorie) jen během letních prázdnin, a to i v případě, že dosud neukončili povinnou školní docházku, se souhlasem zákonného zástupce.
Sjednávání doložek mlčenlivosti je zakázáno a v případě, že byly sjednány, budou nevymahatelné a bude za ně hrozit pokuta až do výše 400 000 Kč.
Za jakékoliv porušení pracovních povinností bude moci zaměstnavatel zaměstnance sankcionovat ve lhůtě 3 měsíců od chvíle, kdy se o něm dozvěděl (např. i prostřednictvím nadřízeného daného zaměstnance), nejpozději však do 15 měsíců od chvíle, kdy k porušení došlo.
V mimořádných situacích, které vyžadují okamžitý zásah (například obnova dodávky elektřiny), bude možné zkrátit minimální denní odpočinek na šest hodin. Tento zkrácený odpočinek musí být zaměstnanci nahrazen následující den.